One Point Surround, dat is hét punt!

Only Pure Sound!

Click here to listen to samples of our recordings

Natuurgetrouwe muziekopnamen

Wij zijn de ontwikkelaars van het One Point Surround microfoonsysteem voor het maken van realistische muziekopnamen bij live uitvoeringen. De ribbon elementen van deze microfoon ontwikkelen en bouwen wij in eigen huis en worden met de hand vervaardigd en afgeregeld.

Onze opnamen geven een bijzonder realistisch geluidsbeeld van een muziekuitvoering.
Kreeg u “kippenvel” van bepaalde passages bij een uitvoering? Bij het terugluisteren van onze opnamen krijgt u dit opnieuw. Wij behouden zoveel mogelijk de oorspronkelijke kwaliteit van de master-opname zonder aanpassing naar “eigen” smaak.

Een live-opname, iets voor u?

Microfoon met orkest klein

Met onze opnametechniek kunt u beoordelen wat een ruimte met uw uitvoering doet, waardoor bijvoorbeeld de balans in de uitvoering geperfectioneerd kan worden. Wij maken als het ware een “blueprint”.

Een akoestische live opname legt ook de sfeer tijdens de uitvoering vast. Dat komt onder andere door de aanwezigheid van publiek, het samensmelten van onderlinge klanken van de instrumenten en de invloed van de ruimte. Die klank eigenschappen ontbreken in een studio opname. Hiermee wil ik niet zeggen dat zo’n opname niet goed kan klinken, maar als je goed luistert mis je toch die samenhang en de sfeer die bij onze opnamen wel aanwezig is.

Wij maken opnamen van alle soorten bezettingen. Doordat wij gebruik maken van ribbon microfoons kunnen wij  niet in de buitenlucht opnemen (met uitzondering van windstil weer).

Terug naar het natuurlijke geluid

Regelmatig horen wij van u dat oudere geluidsopnamen vaak prettiger klinken dan de huidige. Wij zijn ervan overtuigd dat het komt door  het gebruik van teveel microfoons.
Doordat met de techniek alle opnamen ongebreideld nabewerkt kunnen worden, gebeurt dat ook.

Jammer dat het zo gaat, maar dat geeft ons  de gelegenheid om te laten horen dat het ook anders kan. Het is aan u te beoordelen waar uw voorkeur naar uitgaat. Wij gaan ervan uit dat u een opname wilt horen zoals u die zelf ervaren heeft, zonder alle “verbeteringen”. Wel zult u even moeten wennen aan deze opnamen omdat u nu niet alleen het directe geluid van instrumenten ervaart, maar ook de onderlinge klankversmelting door invloed van de akoestiek. Ook staan solisten bij ons niet “standaard” in het midden van het geluidsbeeld, maar gewoon op de plaats waar ze tijdens de uitvoering ook stonden.

Bij onze fase-realistische opnametechniek blijft ook het dieptebeeld van de opname door onze opzet behouden. We kunnen nog wel verder in detail treden over ons systeem, maar wij vinden dat u dit zelf maar moet beoordelen door te luisteren naar fragmenten van onze pure onbewerkte opnamen.

Microfoonsysteem

Microfoon dubbel klein

Natuurgetrouwe opnamen vallen of staan bij het gebruikte systeem. Wij maken gebruik van een O.P.S. (One Point Surround en One Point Stereo) systeem en hanteren het principe dat alles vanuit één punt moet worden opgenomen. Dat kunnen we met ons nieuw ontwikkelde surround microfoonsysteem dat meerdere opname elementen bevat die dicht bij elkaar geplaatst zijn.
Hiermee zijn we in staat om fase- en looptijdsverschillen zo realistisch mogelijk op te nemen, waardoor ons natuurgetrouwe geluid verkregen wordt.

Het systeem staat op één statief en kan op hoogte worden gebracht, zodat de bezoekers slechts tegen een statiefpaal aankijken en onder de microfoons door. Ook kan het systeem worden opgehangen als daar een voorziening voor is.

Alle opnamen die wij op locatie maken zijn per definitie vijf-kanaals. Wij maken na afloop van deze opnamen een stereoversie met de twee voor kanalen (L en R). Bij de surroundopname wordt gebruikt gemaakt van alle microfoonkanalen. Een voordeel hiervan is dat zowel de stereo- als de surroundweergave precies hetzelfde karakter behouden.

De opnamen worden gedaan in hoge resolutie 192/24 of DSD.

Hoe zijn wij hiertoe gekomen

Door mijn intensieve streven naar een betere muziekweergave via mijn geluidsinstallatie, kwam ik er achter dat ik eigenlijk geen idee had waar ik naar zat te luisteren. Ik luister naar het eindproduct van een geluidstechnicus zonder te weten hoe het originele werk heeft geklonken.
Tja, wat moet je daar nu op verzinnen. Gelukkig was ik daar snel uit.
Ik had nog een opnameset en bedacht dat het zelf opnemen van een natuurlijke bron misschien de juiste referentie zou kunnen opleveren. Zo is mijn opnametechniek ontstaan!

De eerste opnamen die ik gemaakte, was bij een enthousiast popkoor uit Velsen in hun oefenruimte. Daar werd voor mij snel duidelijk dat je met “beperkte middelen” maar met een juiste gedachte, toch heel behoorlijke en prettig klinkende opnamen kunt maken. Wat als eerste opvalt, is het effect van de akoestiek op de opname. Je hoort direct hoe een ruimte ‘klinkt”. Deze ruimte-informatie zit in iedere akoestische opname en is dus bijzonder belangrijk, zo niet het allerbelangrijkste element voor het maken van een realistische live-opname.
Bij veel opnamen (zeker in de studio) wordt gebruik gemaakt van een nagenoeg “dode/droge” ruimte waarbij alleen de geluidsbron wordt opgenomen zonder akoestische invloed. Die opnamen worden vervolgens “geknipt en geplakt” zodat alle vermeende fouten van de uitvoerenden worden geperfectioneerd (de artiest speelt dan zogenaamd foutloos)  en wordt voorzien van een kunstmatig toegevoegde “akoestiek”, waarna het dan klinkt alsof het in een kerk of concertzaal is opgenomen.
De fantastische technische mogelijkheden hebben ervoor gezorgd dat vele opnamen op die manier worden gemaakt.

Musici  spelen bij live uitvoeringen vaak vrijer en energieker dan in een studio, zeker door de interactie met het publiek die in onze opnamen duidelijk waarneembaar is.

Inmiddels heb ik vele contacten met musici gekregen en heb de kans en de mogelijkheid gehad ons microfoonsysteem bij hen te optimaliseren, om prachtige en realistische opnamen te kunnen maken op mooie locaties.

Wat als een referentietest is begonnen, is inmiddels uitgegroeid tot onze nieuwe opnamestandaard. Het O.P.S. (One Point Surround) microfoonsysteem!

Onze prijzen:

Een audio opname kost vanaf € 875,–
Een audio/video opname kost vanaf € 1650,–
Reiskosten worden per opname bepaald.

Wij kunnen alle denkbare media produceren, vraag naar de mogelijkheden.

 U kunt voor meer informatie het formulier op de “Contact” pagina invullen of bellen met +31725346370 of +31624543310.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Media