One Point, dat is hét punt!

Only Pure Sound!

Click here to listen to samples of our recordings

Belangrijke momenten leggen wij voor u vast

Doet u examen, heeft u opnamen nodig voor een
voorselectie of geeft u een concert dat u wilt
gebruiken voor uw website? Wij verzorgen deze opnamen voor u in de meest eerlijke kwaliteit. Wij komen naar u toe en nemen op uw locatie op met ons zelf ontwikkelde microfoonsysteem. Wij maken hoogwaardige
geluidsopnamen waarmee u voor de dag kunt komen.
Onze opnamen geven feilloos weer waar uw kracht ligt
en daarmee een herbeleving van uw uitvoering.

Natuurgetrouwe muziekopnamen

Wij zijn de ontwikkelaars van het One Point microfoonsysteem voor het maken van realistische muziekopnamen bij live uitvoeringen. De ribbon elementen van deze microfoon ontwikkelen en bouwen
wij in eigen huis en worden met de hand vervaardigd en afgeregeld.

Onze opnamen geven een bijzonder eerlijk geluidsbeeld
van een muziekuitvoering.
Kreeg u “kippenvel” van bepaalde passages bij een
uitvoering? Bij het terugluisteren van onze opnamen
beleeft u dit opnieuw. Wij behouden zoveel mogelijk de oorspronkelijke kwaliteit van de master-opname zonder aanpassing naar “eigen” smaak.

Een live-opname, iets voor u?

Microfoon met orkest klein

Een akoestische live opname legt ook de sfeer tijdens de uitvoering vast. Dat komt onder andere door de aanwezigheid van publiek, het samenvloeien van onderlinge klanken en de invloed van de ruimte. Die klank eigenschappen krijgt u niet bij een studio opname. Hiermee wil ik niet zeggen dat zo’n opname niet goed kan klinken, maar realistisch is het niet.

Wij maken opnamen van alle soorten akoestische uitvoeringen. Doordat wij gebruik maken van ribbon microfoons kunnen wij  niet in de buitenlucht opnemen (met uitzondering van windstil weer).

Met onze opnametechniek kunt u beoordelen wat een ruimte met uw uitvoering doet, waardoor bijvoorbeeld de balans in de uitvoering geperfectioneerd kan worden. Wij maken als het ware een “blueprint”.

Terug naar het natuurlijke geluid

Regelmatig horen wij van u dat oudere geluidsopnamen vaak sfeervoller klinken dan de huidige. Wij zijn ervan overtuigd dat het komt door  het gebruik van teveel microfoons.
Opnamen die niet vanuit 1 punt gemaakt zijn klinken over het algemeen onrealistisch en ons brein weet er geen raad mee. Dit zorgt voor een onrustige beleving bij het terugluisteren en wordt als vermoeiend ervaren.

Jammer dat het zo gaat, maar dat geeft ons  de gelegenheid om te laten horen dat het ook anders kan. Het is aan u te beoordelen waar uw voorkeur naar uitgaat. Wij gaan ervan uit dat u een opname wilt horen zoals u die zelf ervaren heeft, zonder alle “verbeteringen”. Wel zult u even moeten wennen aan deze opnamen omdat u nu niet alleen het directe geluid van instrumenten ervaart, maar ook de onderlinge klankversmelting door invloed van de akoestiek. Ook staan solisten bij ons niet “standaard” in het midden van het geluidsbeeld, maar gewoon op de plaats waar ze tijdens de uitvoering ook stonden en hoort u veel meer diepte in het geluidsbeeld.

We kunnen nog wel verder in detail treden over ons systeem, maar wij vinden dat u dit zelf maar moet beoordelen door te luisteren naar fragmenten van onze pure en eerlijke opnamen.

Microfoonsysteem

Microfoon dubbel klein

Natuurgetrouwe opnamen vallen of staan bij het gebruikte systeem. Wij maken gebruik van een O.P.S. (One Point Surround/Stereo/Solo) systeem en hanteren het principe dat alles vanuit één punt moet worden opgenomen. Dat kunnen we met ons nieuw ontwikkelde microfoonsysteem, dat de opname elementen bevat die dicht bij elkaar gemonteerd zijn, ongeveer zoals de afstand van onze oren.
Hiermee zijn we in staat om fase- en looptijdsverschillen zo realistisch mogelijk op te nemen, waardoor ons natuurgetrouwe en rustig klinkende geluid verkregen wordt.

Het systeem staat op één statief en kan op hoogte worden gebracht, zodat de bezoekers slechts tegen een statiefpaal aankijken en onder de microfoons door. Ook kan het systeem worden opgehangen als daar een voorziening voor is.

De opnamen worden gedaan in hoge resolutie 192/24 en/of DSD.

Hoe zijn wij hiertoe gekomen

Door mijn intensieve streven naar een betere muziekweergave via mijn geluidsinstallatie, kwam ik er achter dat ik eigenlijk geen idee had waar ik naar zat te luisteren.
Ik luisterde eigenlijk naar het eindproduct van een opnametechnicus vol technische “correcties”, zonder te weten hoe het originele werk heeft geklonken.
Tja, wat moet je daar nu op verzinnen. Gelukkig was ik daar snel achter.
Ik had nog een set opname apparatuur en bedacht dat het zelf opnemen van een natuurlijke bron misschien de juiste referentie zou kunnen opleveren. Zo is mijn opnametechniek begonnen!

De eerste opnamen die ik gemaakte, was bij een enthousiast popkoor uit Velsen in hun oefenruimte. Daar werd voor mij snel duidelijk dat je met “beperkte middelen” maar met een juiste insteek, toch heel behoorlijke en prettig klinkende opnamen kunt maken. Wat als eerste opviel, was het effect van de akoestiek op de opname. Je hoort direct hoe een ruimte ‘klinkt”. Deze ruimte-informatie zit in iedere akoestische opname en is dus bijzonder belangrijk, zo niet het allerbelangrijkste element voor het maken van een realistische live-opname.
Bij veel opnamen (zeker in de studio) wordt gebruik gemaakt van een akoestisch nagenoeg “dode/droge” ruimte waarbij alleen de geluidsbron wordt opgenomen met zo min mogelijke akoestische invloed. Die opnamen worden vervolgens “geknipt en geplakt” zodat alle vermeende fouten van de uitvoerenden worden gefilterd (de artiest speelt dan zogenaamd foutloos)  en wordt voorzien van een kunstmatig toegevoegde “akoestiek”, waarna het dan klinkt alsof het in een kerk of concertzaal is opgenomen.
De fantastische technische mogelijkheden hebben ervoor gezorgd dat vele opnamen op die manier worden gemaakt.

Musici  spelen bij live uitvoeringen vaak vrijer en energieker dan in een studio, zeker door de interactie met het publiek.

Inmiddels heb ik vele contacten in de muziekwereld gelegd en heb de kans en de mogelijkheid gehad ons microfoonsysteem bij hen te optimaliseren, door prachtige en realistische opnamen te kunnen maken op mooie locaties.

Wat als een referentietest is begonnen, is inmiddels uitgegroeid tot onze nieuwe opnamestandaard. Het O.P. (One Point) microfoonsysteem!

Onze prijzen:

Een audio opname van een examen kost vanaf € 250,–
Een audio/video opname van een examen kost vanaf € 350,–
(full HD statisch videobeeld)
Reiskosten worden per opname bepaald.

De kosten voor andere  producties worden in overleg bepaald.Wij kunnen alle denkbare media voor u produceren, vraag naar de mogelijkheden.

 U kunt voor meer informatie het formulier op de “Contact” pagina invullen of ons bereiken op telefoonnummer 0624543310.